Letecká nehoda 22. září 1981- nová svědectví

Letecká nehoda 22. září 1981- nová svědectví

brding revidovano

Podívá-li se dnes naprostá většina z vás na datum - 22. září 1981 - s největší pravděpodobností se vám nevybaví v souvislosti se Středními Brdami žádná konkrétní událost. Možná jen pamětníci nebo ta hrstka z vás, která se podrobněji zaobírá letectvím či leteckými nehodami, si tento konkrétní zářijový den roku 1981 spojí s leteckou nehodou, která se odehrála ve vzdušném prostoru Středních Brd nedaleko zdejší letecké zkušební střelnice Jordán.

Ve vojenském výcvikovém prostoru Jince se během jeho existence odehrálo hned několik leteckých neštěstí. O některých ( namátkou např. letecká nehoda letounu S- 199 v červenci 1953 severně od vrchu Praha, letecká katastrofa vrtulníku Mi-24V ze dne 18. 11 1992 na střelnici Jordán nebo letecká havárie letounu L-159A ALCA ze 24. února 2003 tamtéž ) byla široká veřejnost informována poměrně detailně, o některých však armáda a následně ani sdělovací prostředky nezveřejnily informace téměř žádné. Do té druhé kategorie patří již zmíněná nehoda ze dne 22. září roku 1981, která se odehrála v pozdních odpoledních hodinách na jižním svahu kóty Hlava.

Lanci1

Hanz se již několik let intenzivně věnuje tématu vojenského letectví a jelikož se mnou v poslední době spolupracuje i na reportážích z Brd, tak mu to nedalo, vžil se na nějaký čas do role investigativního novináře a začal tak trochu na vlastní pěst pátrat po informacích o této nehodě. Téměř tříměsíční titěrná práce, mnoho telefonátů, mnoho e-mailů, mnoho hledání a ověřování, to vše přineslo kýžený úspěch a Hanz se přes několik kontaktů nakonec dostal k tomu nejpovolanějšímu, podařilo se mu vyhledat a hovořit se samotným účastníkem tohoto leteckého neštěstí, mluvil s jedním z pilotů MiGu. Ten si bohužel po tolika letech příliš detailů z inkriminovaného dne nezapamatoval, co ale nezapomněl bylo jméno řídícího létání z onoho nešťastného dne. Byl jím Ing. Miroslav Lanči, pozdější velitel 5. slp v Líních. Hanz byl na konci svého usilovného pátrání. Pak už stačil jen poslední telefonát, sjednání termínu schůzky a mohli jsme vyrazit. Pan Ing. Miroslav Lanči nás ochotně přijal, zodpověděl všechny naše otázky, poskytl mnoho zajímavých informací i několik dosud nezveřejněných fotografií z místa nehody. V čase neštěstí vše sledoval co by řídící létání z pozorovatelny na vrchu Hejlák a celý průběh nehody měl tedy neustále před očima. Na místě dopadu poškozeného letounu pak byl během několika málo minut.

Zajímavá reportáž o nehodě letounu MiG-21F v Brdech z 22. září roku 1981 včetně nových skutečností i zcela unikátních fotografií zde bude zveřejněna v pondělí 22. září, tedy v den 33. výročí tohoto leteckého neštěstí.

Velké poděkování patří panu Ing. Miroslavu Lanči za poskytnutý čas, informace i fotografie. Děkujeme.

PS: Článek ze 14.9.2014 byl v roce 2021 revidován a znovu publikován včetně fotografií.
Vaše reakce na Letecká nehoda 22. září 1981- nová svědectví

Napsat komentář

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.